Fraser Island! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marlies Dekker - WaarBenJij.nu Fraser Island! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marlies Dekker - WaarBenJij.nu

Fraser Island!

Blijf op de hoogte en volg Marlies

07 December 2012 | Australië, Noosa Heads

Dinsdag was het dan zo ver..de tour naar fraser island!! Nadat we alle boodschappen voor 3 dagen hadden ingeladen en gechecked hadden of de gaspitten ook werkten gingen we op weg met 4 auto's. We zaten met 8 man in de auto en ik zat met Marieke op de achterbank. Al snel besloten we dat dat een prima plek was om te zitten en als we niet achter het stuur zaten was dat dan ook de plek waar wij in de auto zaten:P

Nico begon met rijden en omdat het al 80 dagen niet geregend heeft en het ook nog eens de warmste dag in Australië was in 10 jaar (het was zo'n 39 graden) was het zand enorm zacht, dus zelfs het stukje naar de ferry was al een behoorlijke uitdaging en kon echt niet gereden worden zonder 4wd. Toen we aankwamen met de ferry zijn we eerst naar onze kampeerplek voor de aankomende dagen gereden. Een aparte ervaring dat het strand de snelweg is! We kampeerden achter een duin op het strand, helemaal back to basic. We hadden welliswaar een wc (een emmer met een wcbril erop in een tentje) maar dat was dan ook het enige! Ik vond dat wel leuk, maar 2 engelse meiden hielden het na 1 dag voor gezien. De combinatie van niet kunnen douchen, geen normale wc, dingo's en heel veel en hele grote vliegen werd hen toch een beetje teveel denk ik ;)

Om toch een beetje schaduw te creeëren (wat wel nodig was bij deze temperaturen) probeerden ze een hele grote tarp te spannen, maar door de harde wind in combinatie met heel zacht zand waar geen haring in wilde blijven steken was dat een behoorlijke uitdaging. Uiteindelijk na een hele tijd was het dan toch gelukt en nadat de tentjes waren opgezet en iedereen wat gegeten had konden we op weg naar lake Wabby! Na zo'n 45 minuten lopen kwamen we aan bij het lake en daar hebben we heerlijk gezwommen en ook moesten we natuurlijk even van de hoge zandduin naar beneden rollen om weer in het water te belanden (waar je vervolgens een half uur bezig was het zand weer enigszins uit je bikini te krijgen :P ). We mochten dan geen douche hebben voor 3 dagen, na het zwemmen in een meer voel je je toch weer behoorlijk schoon! Na zo lang als mogelijk was in het water te blijven werd het toch echt tijd om terug te gaan naar onze kampeerplek om eten te gaan koken. En onze auto had mazzel, want wij hadden Nico! Een high-cuisine kok! Tijdens de tour hebben wij dan ook iedere avond heerlijk gegeten! Zelfs met slechts 2 gaspitjes kreeg hij het voor elkaar om echt een heerlijk diner te maken (hij gebruikte zelfs wijn bij het koken). De lekkerste steak die ik ooit heb gegeten tijdens de eerste avond en de tweede avond was het weer net zo goed. Nico bedankt!

Na het avondeten was het tijd voor de afwas en zoals ik al vertelde kampeerden we behoorlijk back to basic...afwassen deden we dan ook met zand en oceaanwater. Moet je ook meegemaakt hebben ;) Die avond hebben we met een hele groep 'never had i ever' gespeeld en zo kwam je nog eens wat te weten over je medereizigers ;) Een gezellige avond! Marieke en ik hadden besloten dat we in een tentje wilden slapen zonder buitentent aangezien we met 3 personen in een tentje zouden liggen en het dus wel warm genoeg zou zijn en omdat we dan sterren konden kijken. Jan-Willem leek dat ook een goed idee dus wij deelden met z'n 3en een tentje. Helaas stond de tent onder een boom, dus heel veel sterren hebben we niet gezien:P Maar het was me het nachtje wel! Midden in de nacht werd ik ineens wakker van een spastische beweging van Jan-Willem...Er zat namelijk een dingo tegen zijn hoofd te duwen! We waren alle drie klaarwakker maar de dingo ging weg dankzij de fantastische move van Marieke die even aan de dingo liet zien hoe groot ze was :P Later in de nacht werd ik opnieuw wakker van geritsel en toen stond er weer een dingo bij onze tent. Deze keer schrok hij denk ik een beetje van mijn lawaai! In de ochtend zagen we opnieuw een dingo die probeerde eten uit onze trailer te krijgen..en dat is ook gelukt. We waren een paar appels en sinaasappels lichter! Hoewel we deze nacht een paar keer wakker geworden zijn van de dingo waren we het er alledrie wel over eens dat het veel leuker was om zonder buitentent te slapen..anders hadden we dit immers ook niet meegemaakt. Ik weet alleen niet of onze buren zo blij met ons waren, want we hadden behoorlijk de slappe lach vanwege de dingo die Jan-Willems hoofd wel erg interessant vond.

De volgende ochtend waren er echt enorm veel vliegen, dus we hebben snel ontbeten en daarna gingen we weer op weg. We gingen eerst naar Eli Creek, een hele heldere stroom met heerlijk koud water en je kon je een beetje met de stroom mee laten voeren terug naar de auto's. Een hele mooie plek en ik had daar best de hele dag door kunnen brengen. Maar er stond nog meer op het programma, dus daarna gingen we op weg naar het Mohena Ship wreck. Spectaculair om te zien met de golven die over het schip heen spoelen, maar hier was ik wel snel uitgekeken (helemaal omdat je de zon op je voelt branden en nergens schaduw te bekennen was). Daarna gingen we weer verder richting de Pinnacles, een rotsformatie waar vroeger aboriginal vrouwen heen gingen om even rust te hebben van de mannen :P
Na de pinnacles gingen we door naar de Champain pools, een soort zwembaden gevormd door de rotsen die gevuld worden door golven van de oceaan. Opnieuw een erg mooie plek en lekker dat we weer even konden zwemmen. Tot slot zijn we deze dag nog doorgegaan naar de Indian Headlands, een uitzichtpunt vanwaar je normaal gesproken kans hebt om tijgerhaaien te zien. Het is een heel mooi uitzichtpunt! We hebben dan wel geen tijgerhaaien gezien, maar de hele oceaan was gevuld met blauwe kwallen. Gaaf om te zien hoeveel het er ook wel niet zijn en je weet ook gelijk waarom het niet verstandig is om gewoon in de oceaan te zwemmen rond fraser island ;)

Toen was het toch echt tijd om weer terug te gaan naar onze kampeerplek. Het was een hele mooie rit met prachtige luchten omdat de zon onder ging. Heel speciaal om over het strand te rijden met de oceaan aan de ene kant, zonsondergang aan de andere kant en een geweldige groep mensen in de auto! Nadat we samen eten gekookt hadden met de mensen van een andere auto omdat hun kip niet goed meer was hebben we genoten van weer een heerlijke maaltijd en de afwas hebben we maar bewaard voor de volgende ochtend. Het was inmiddels al donker geworden en je wilt niet al je spullen kwijtraken in de oceaan ;) Een gezellig laatste avond gehad en deze nacht zijn we niet meer gestoord door dingo's. Waarschijnlijk omdat deze keer de trailer wel goed bedekt was ;)

En toen de volgende ochtend....één van de auto's wilde niet meer starten! Danny, onze gids, is toen een startkabel van iemand gaan lenen en probeerde daarmee de auto weer aan de praat te krijgen. Voor de zekerheid controleerde hij de andere auto's ook nog even maar die wilden wel starten. Nadat hij de startkabel terug had gebracht was het tijd om met zn allen weer op pad te gaan. En deze ochtend was het mijn beurt om te rijden. Maar helaas, de auto wilde niet starten! En vervolgens viel de auto die hij eerst met startkabels aan de praat had gekregen ook weer uit. Daar stonden we dan met 2 niet werkende auto's! Eerst hebben we nog een poging gedaan om de auto aan te duwen, maar in dat mulle zand ging dat niet bepaald werken. Toen heeft Danny zijn 4wd skills nog even laten zien en probeerde de auto's aan te duwen met een andere auto, maar ook dat ging niet werken. Uiteindelijk is hij opnieuw op zoek gegaan naar iemand met startkabels en gelukkig was er nog iemand in de buurt van wie hij die kon lenen. Zelfs met startkabels lukt het eerst niet om de auto's aan de praat te krijgen, maar na een hele tijd is het dan toch gelukt. Hulde aan Danny! :P
Maar..dat betekende dus wel dat ik in geen geval de auto af mocht laten slaan! Op de normale weg is dat geen probleem, maar wanneer je in heel mul zand aan het rijden bent is dat toch een uitdaging. Maar het is gelukt! Ik had echt enorm veel mazzel dat ik die ochtend mocht rijden, want ik denk dat ik zo'n beetje het gaafste stuk heb mogen rijden! We gingen naar Lake McKenzie, opnieuw een heel mooi meer en we hebben daar dan ook heerlijk gezwommen. Heel apart, normaal als je in een meer zwemt ga je na die tijd douchen en hier voel je je schoon wanneer je in een meer heb gezwommen :D

Op de terugweg ging er nog het een en ander mis. Een van de auto's is er helemaal mee opgehouden en die hebben we dan ook achter moeten laten en even later kreeg een van de andere auto's nog een lekke band. De meesten (net als mij) vonden dit niet bepaald erg, want zo hadden we nog wat extra tijd om dit ontzettend mooie eiland en ook hebben we nog een paar mooie foto's van een dingo kunnen maken. Tot slot was de brandstof nog op van een van de auto's en moest er dus brandstof van de ene auto in de andere overgebracht worden maar dat waren wel alle incidenten van die dag:P Tijdens het wachten op de ferry nog wat groepsfoto's gemaakt en overgegooid met een kokosnoot en toen was het dan echt tijd om fraser island te verlaten. Nadat ik heerlijk gedouched heb met shampoo (wat een luxe na deze kampeertrip:P ) hebben we "s avonds nog met de hele groep wat gegeten en al wat foto's uitgewisseld. Het waren echt 3 supermooie dagen met een hele leuke groep.

Vanochtend heb ik de bus genomen richting Noosa samen met nog wat anderen van de fraser tour en daar zal ik nu 3 dagen blijven. Eens zien wat voor mooie dingen Noosa weer gaat brengen!

• 07 December 2012 - 11:57

Wendy VV:

Cooooooooooool!
    Heerlijk verhaal! :) Lekker hoor die vrijheid blijheid! Als de auto's het tenminste doen :p En leuk dat het allemaal leuke mensen om je heen zijn. En jij met 39 graden, wij in de sneeuw! Hoe raar is dat.
    Marliesje, lekker genieten daar! Hoe is het nu met je knie? Hopelijk gaat dat nu ook goed!
    Lieeeeeeeefs

• 07 December 2012 - 12:10

Marthe:

He Marlies!
    Wat maak jij toch een mooie avonturen mee!!
    Heel veel plezier in Noosa! Wij hebben het daar enorm naar ons zin gehad!
    De ocean track is een mooie wandeling door het national park!

xx

• 07 December 2012 - 14:48

Irene En Ronald:

Klinkt weer ontzettend leuk! Beetje jammer dat de dingo's jullie hebben beroofd maar wel een geweldige kampeerervaring rijker :-). Hopelijk maak je Noosa ook weer mooie dingen mee maar dat gaat vast goedkomen. Wel gek idee dat wij nu middenin de sneeuw zitten en jij lekker aan het douchen bent in een meertje ;-).

• 07 December 2012 - 16:30

Oma.:

Hoi marlies wat ben je er toch voor een. Je bent voor geen gat te vangen. Maar je hebt het wel erg naar je zin las ik. Wij hebben sneeuw maar zou best even een weekje in de zon willen zitten,het wil vannacht 15 gr vriezen zeggen ze. brrrr.Ik heb een nieuw mail adres . aliedebest@ziggo.nl nu meisje een dikke kus en geniet en wees voorzichtig.doeg

• 09 December 2012 - 10:45

Marlies:

Bedankt weer voor alle leuke berichtjes op mijn verslagjes! :P Ik had graag de ocean track willen lopen Marthe, maar helaas gooit mijn knie weer eens roet in het eten. Maar vanaf het hostel rijden er shuttle-busjes naar het strand, dus ik kan in ieder geval wel wat doen! En morgen al weer richting Brisbane!