WWOOFen/ ik + bbq = brand/ mooie uitzichten - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marlies Dekker - WaarBenJij.nu WWOOFen/ ik + bbq = brand/ mooie uitzichten - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marlies Dekker - WaarBenJij.nu

WWOOFen/ ik + bbq = brand/ mooie uitzichten

Blijf op de hoogte en volg Marlies

03 December 2012 | Australië, Rainbow Beach

Nadat ik nog een dagje heb laten zien dat ik het tegenovergestelde ben van een natuurtalent in surfen heb ik afgelopen week doorgebracht op de boerderij bij Richard om te gaan WWOOFen. Dan werk je op organische boerderijen in ruil voor kost en inwoning en meestal laten ze je ook wat meer van de omgeving zien. Al gauw werd duidelijk dat ik niet bepaald hard hoefde te werken. Hij was volgens mij meer op zoek naar iemand waarmee hij de hele dag kon kletsen..en daar hield hij dan ook vrijwel nooit mee op :P De enige uitzondering waren de dagen dat zijn vriendin (die we niet zijn vriendin mogen noemen) langs kwam, toen was hij zelfs lichtelijk chagereinig :P

Zondag was de eerste dag op de boerderij en 's ochtends gingen we (net als de daaropvolgende dagen) de koeien eten geven met de trekker. Daarna heeft hij mij meegenomen naar Town of 1770 naar een heel mooi uitzichtpunt waar als je even bleef staan kijken de schildpadden boven kwamen om even adem te halen. Erg leuk om te zien!
Richard verzorgt ook het avondeten in het hostel Cool Banana's (het beste hostel waar ik tot nu toe geweest ben) voor de mensen die eten besteld hebben voor die avond. Dus die avond ging ik mee om te helpen koken. Mijn taak voor die avond was om de aardappels te bakken op de bbq. Vijf minuten voordat ik klaar was kwam Richard nog even kijken hoe het ervoor stond en al zeg ik het zelf, de aardappels zagen er perfect uit. Dus ik had alle pitten uitgedraaid en de aardappels op het rooster gezet met de klep van de bbq dicht om ze warm te houden en liep naar de keuken om te zeggen dat de aardappels klaar waren. Hij vroeg nog of ik de gasfles uitgedraaid had (dat had ik niet) maar aangezien ik de pitten uitgedraaid had was dat niet echt een probleem.

Toen we echter de aardappels op gingen halen kreeg ik de schrik van mijn leven! De bbq stond in brand, vlak naast het toiletgebouw en de vlammen kwamen er zo'n 1,5 meter bovenuit! NIet alleen de olie stond in brand, maar zelfs de verf/lak van de bbq stond in brand!
Wat bleek nou, er zat een veiligheidsmechanisme op de knoppen van de bbq en ik had de knoppen wel helemaal naar links gedraaid, maar ik wist niet dat ik ze in moest drukken en dan nog verder moest draaien. Dus eigenlijk had ik ze helemaal niet uitgezet, maar juist op de hoogste stand gedraaid. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de bbq en de aardappels en stond de bbq net ver genoeg van het toiletgebouw af zodat daar geen schade aan veroorzaakt is.

Maar de aardappels waren niet meer te eten, de rook van de verf was er helemaal doorgetrokken. Daarom heeft Richard die avond iets korting moeten geven op het avondeten en waarschijnlijk heeft dit er ook aan bijgedragen dat de volgende avond niemand eten besteld heeft. Aangezien de maaltijden in het hostel zo'n beetje zijn enige bron van inkomsten zijn was dit toch wel een behoorlijke domper en ik voelde me dan ook behoorlijk lullig. Richard moest er voornamelijk alleen om lachen en ik had al snel de bijnaam 'burn baby burn', maar het is een vervelend idee dat ik er de oorzaak van was dat hij geen geld verdiende.

De volgende dag moest hij eerst klussen aan zijn auto en s'middags zijn we naar een rockpool gegaan. Dat is een soort zwembad gevormd door de rotsen waar het oceaanwater in spoelt. Erg leuk! En vooral ook grappig omdat hij helemaal niet kon zwemmen en alle pogingen om hem te laten zwemmen behoorlijk mislukten:P
Toen we hoorden van het hostel dat er niemand eten besteld had zijn we 's avonds naar Town of 1770 gegaan om daar zonsondergang te kijken. Weer een hele mooie plek!

Dinsdag is de enige dat dat ik de hele dag gewerkt heb (en nog steeds hoefde ik niet bepaald hard te werken). Ik moest met een trekker grid ophalen en dat verspreiden over zijn oprit zodat het iets minder stoffig zou worden (met 35-38 graden op een dag wordt echt alles stoffig). Het lukte best aardig, maar aan het eind van de dag moest Richard natuurlijk nog wel even laten zien hoe het echt moest:P

Woensdag gingen we naar Bundaberg om Saki op te halen, een Japans meisje dat 2 maanden bij Richard op de boerderij zal blijven zodat ze genoeg dagen gewerkt heeft voor haar 2e work & holiday visum. Nadat we Saki opgehaald hadden van het hostel bracht Richard ons naar het winkelcentrum zodat ik eindelijk een telefoonkaartje kon kopen van een betere maatschappij (aan een telefoon zonder bereik heb je niet zoveel namelijk:P) en hij even kon lunchen met zijn 'vriendin'. Gelukkig kon ik hetzelfde nummer houden, dus vanaf nu ben ik weer bereikbaar! De rest van de dag zijn we bezig geweest met boodschappen doen en zoete aardappels voor de koeien ophalen van een boerderij. Aangezien Richard hoopt dat ik nog eens terug kom naar zijn boerderij, was hij mij behoorlijk aan het promoten bij die boerderij en als ik nu had kunnen blijven dan had ik per direct kunnen beginnen. Ik had echter net alles geboekt en gepland tot aan Sydney, dus dat was niet mogelijk, maar misschien dat ik daar nu de maanden januari en februari kan gaan werken. Op de terugweg hebben we ook nog zijn zoon en de vriendin daarvan opgepikt dus vanaf toen waren we met zn 5en op de boerderij. Erg leuke en gezellige mensen en ook wel fijn dat je nu iets meer mensen van je eigen leeftijd hebt om mee te kletsen en dingen te doen! Die avond werd het dan ook behoorlijk laat voordat iedereen een keer in bed lag.

Donderdag natuurlijk eerst weer even koeien eten geven, en daarna gingen we weer richting Town of 1770 en hebben we wel 5 schildpadden gezien! Deze dag gingen we wel weer eten koken in het hostel en gelukkig geen rampen op deze avond:P Er hadden zelfs best veel mensen eten besteld, dus dat was een hele opluchting na de rest van de week.

Vrijdagochtend ging hij weer verder met klussen aan zijn auto en ondertussen hebben Saki en ik de buitenkant gewassen. Daarna gingen we richting een nationaal park waar we eerst naar een heel mooi uitzichtpunt gingen en daarna naar een verlaten, maar heel erg mooi strand. 'S avonds gingen we weer koken in het hostel, maar bijna niemand had zich weer opgegeven voor een maaltijd (dus misschien lag het aan het begin van de week toch niet helemaal aan mij). In combinatie met de aanwezigheid van zijn vriendin op de boerderij zorgde dit ervoor dat Richard die avond niet al te spraakzaam meer was.

Zaterdag heeft Richard mij nog geleerd hoe je moet 'slashen', wat er eigenlijk op neerkomt dat je alle kleine boompjes weghaalt en alles met de grond gelijk maakt zodat het vuur zich niet verder kan verspreiden in het geval van een bosbrand. Dus dat was weer een ochtendje trekker rijden. De rest van de dag had iedereen eigenlijk een beetje tijd voor zichzelf en 's avonds gingen we met zn allen naar het strand om te kijken of er al schildpadden kwamen om eieren te leggen. Op een paar rotsen na die verdacht veel op schildpadden leken hebben we niets gezien, maar het was wel een hele mooie avond. Toen we terug kwamen hebben we nog veel te lang zitten kletsen wat ervoor zorgde dat ik ongeveer nog 3 uur kon slapen voordat ik de volgende dag met de bus richtiing Rainbow Beach zou vertrekken.

De volgende ochtend was tot mijn verrassing iedereen heel vroeg opgestaan en iedereen ging mee om me weg te brengen naar de bus. Erg leuk, en ik heb het enorm naar mijn zin gehad bij deze mensen. Zijn zoon en de vriendin ontmoet ik waarschijnlijk nog opnieuw wanneer ik in Brisbane ben en mocht ik het baantje in Bundaberg krijgen dan ben ik uitgenodigd om in het weekend nog een langs te komen en dat zal ik vast en zeker gaan doen!

Gisteren ben ik aangekomen in Rainbow beach en toen ik aankwam bij de receptie zag ik dat er 's middags een gratis tour was naar de Carlo Sandblow, dat is een hele grote steile duin. Gabriël, een jongen die ook op de kamer lag wilde dat ook doen, dus dat heb ik die middag gedaan. Het was opnieuw erg mooi (zelfs na al die mooie stranden blijft het indruk maken) en we gingen eerst sandboarden en vervolgens nog de zonsondergang kijken voordat we met de hele groep weer terug gingen. 'S avonds nog getafeltennist met Gabriël en Marc (een jongen van de backpackersjumbo) en toen werd het toch echt wel tijd om een beetje bij te slapen!

Vandaag heb ik nog een safety briefing en dan vertrek ik morgen richting fraser island om daar 3 dagen met een 4WD rond te gaan crossen. Gisteren sprak ik nog met een van de gidsen van het eiland en die zij dat het rijden nu het meest moeilijk is omdat het zo droog is (morgen wordt het opnieuw 39 graden), dus ik ben benieuwd hoe vaak we door mijn doen vast komen te zitten:P Ik hoop niet al te vaak!

ps. Bedankt voor alle leuke berichtjes!

  • 03 December 2012 - 09:17

    Marieke:

    Leuk verhaal weer, Marlies! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen met die bbq, pff;) Maargoed, ondanks dat prijst hij je nog steeds aan haha! Nu ineens genoeg mogelijk werk dus, fijn. Misschien idd voor na december! Het ziet er trouwens idd droog uit op de foto's, en wat een temperatuur zeg! Hier beginnen ze zo af en toe over sneeuw te praten.. Ook leuk:)
    liefs, Marieke

  • 03 December 2012 - 10:01

    Oma.:

    Hoi Marlies. Bekomen van de schrik???? Gelukkig is alles goed afgelopen, en trekker rijden is voor jou geen probleem. Fijn dat je het weer zo getroffen hebt met je boer maar euuuu niet daar blijven hoor 7 maanden is meer dan genoeg. ( die oma's ook, het zijn net kippetjes de kuikens moeten niet te verweg zijn )Heb de fotos weer in mijn album gezet mooi hoor ik geniet er van. Ik heb gisteren zwarte piet gehad die was zeker bang dat ik me zou vervelen ik heb allemaal spullen gekregen om te schilderen.
    Ik zal proberen er wat van te maken.Gisteren waren je pa en ma hier met Corrina gezellig had het hele stel bij elkaar . Nu meisje op naar je volgende plek hoop dat je het weer zo treft. Dikke kus en tot horens doei

  • 03 December 2012 - 10:27

    Tante Roelie:

    Hallo Marlies,
    Hier even een berichtje uit Ruinen. Meid wat zie je veel. Geniet ervan .Wedes wel voorzichtig met de gekke bbQ`s. je weet nu hoe gevaarlijk het is . Het schijnt toch in ieder land weer anders te zijn.Ik heb het behoorlijk druk, want Herman heeft een nieuwe heup-prothese gekregen en dan moet ik wel inspringen , maar dat gaat gelukkig goe.. Ik hoop dat het nu goed gaat met het verzenden, Ik hoorde van je Oma ,dat je het vorige bericht drie keer hebt gekregen. Ik hoop dat je ze kunt wissen. Ik heb niet zoveel ervaring met de computer. Nou meisje geniet maar lekker en tot de volgende keer.Groetjes Tante Roelie

  • 05 December 2012 - 18:04

    Hanneke:

    WWOOFF klinkt ook wel alsof de bbq in de brand vliegt, vind je niet? Ach ja, na nog maar 5 jaar op jezelf wonen kun je het jou ook niet kwalijk nemen;-) Haha mooi verhaal meid!
    Ideaal dat je zo gratis kunt overnachten en het nog gezellig hebt daar met z'n allen ook. Het was dus niet elke ochtend om 6 uur koeien melken? Chill..
    Veel plezier weer!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Rainbow Beach

Marlies

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 854
Totaal aantal bezoekers 22394

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 04 April 2013

Australië

Landen bezocht: